Mechanický Pomeranč ONLINE

Miloval násilí, sex a Beethovena. Malcolm McDowell v britském kultovním filmu. Žije pouze pro tři záležitosti: násilí, sex a Beethovena. Alex deLarge, vůdce čtyřčlenné party výtržníků, před níž si není ani jeden jistý. Chodí v buřinkách a bílých kostýmech s velký mnou suspenzory, navštěvují mléčný noční podnik Korova a pijí tamní specialitu drogami obohacené moloko, které je pokaždé vybudí k pořádné dávce ultranásilí. Tady brutálně zmlátí opilého tuláka kdesi v podchodu, tady se servou s konkurenčním gangem, tady přepadnou poklidný stavení spořádaných občanů… Potom se však jednoho dne ono pověstné ucho utrhne a Alex skončí ve vězení. Ve vězení, z něhož je jediná dráha: stát se pokusným králíkem, opustit si v nejnovějším pokusu vymýt mozek tak, aby vše, pro co doposud žil, započal nejen nená vnímat, ale přímo fyzicky nesnášet… Kriminální parodie s prvky sci-fi je jedním z nejprovokativnějších filmů režiséra Kubricka. V příběhu, natočeném dle románu Anthonyho Burgesse a odehrávajícím se v Londýně nedaleké budoucnosti, se zejména v poruštěné angličtině projevují vlivy dnes již odeznělé studené války a překračují mnohá tabu, která do té doby v kinematografii byla. Snímek vzbudil evidentně rozporuplné ohlasy, bylo mu dokonce vytýkáno, že díky němu vzrostla kriminalita městské mládeže. O dva roky postupem času, kdy již Kubrick vykonával na Barrym Lyndonovi, bylo násilím vyhrožováno jemu i jeho rodině. Ze všech těchto důvodů byl snímek na režisérovu vlastní žá poměrně v tichosti stažen z kin a až do Kubrickovy smrti nebylo ve Velké Británii povoleno jeho promítání. Rozporuplný držení těla k filmu se projevil i během mezinárodních hodnoceních. Mimo částky Kruhu newyorských kritiků za nejlepší snímek a režii nezískal totiž Mechanický pomeranč nula z řady cen, na něž byl nominován. (Konkrétně na 4 Oscary, 7 cen BAFTA, 3 Zlaté glóby…). Během udílení Oscarů v r. 1972 Kubricka porazil William Friedkin se svou Francouzskou spojkou, nicméně



%d bloggers like this: