Terč

velikost 1362MB Délka filmu: 1:43 hodin Typ souboru: mp4
Oddělení Moskvanů stráví nějaký doba v bývalém astrofyzikálním komplexu na Altaji, aby si do elitně přepychového života přinesla díky účinkům kosmického záření věčné mládí a štěstí. Ná narůst životní elektřina jinak zastaví jejich stárnutí, ale také (a především) každého z nich přinutí čelit vlastnímu nitru. Ůvodní rozjařenost a rozšafný vlastenectví vystřídá tragédie různých lidských povah a sociálně-politická analýza korporaci, v níž je míra dobra a zla procentuálně měřitelná výkalodetektorem, který připomíná plavecké brýle. Terč je třetí scenáristickou spoluprací Alexandra Zeldoviče s Vladimirem Sorokinem (Moskva, 2000, Spor, 2003), který doma i na Západě ikonicky reprezentuje současnou ruskou prózu. Zatímco ve filmu Moskva se na motivy Čechovových Tří sester vraceli do reálií ruské metropole 90. roků, v Terči zobrazují její manželství v blízké budoucnosti. Inspirují se Annou Kareninovou a analogicky alias Tolstoj kombinují precizním a hrozící náročným způsobem osobní linii osob s celkovým obrazem korporaci. Snímek-román plyne víc než dvě a půl hodiny, casting mezinárodního hereckého obsazení trval léto a geneze celého díla si vyžádal čtyři roky. Znalci Sorokinovy tvorby (např. řada, 1983 či Den opričníka, 2006) tady najdou i jeho typické futurologické ukotvení, explicitní zvěrstvo, představa o osudu Ruska a další paralely. Široce rozvinutý je tady i element vlivu sousední čínské kultury, což už v úvodu vizuálně naznačují titulky v azbuce, které se rozbalují ze znaků připomínajících čínštinu. Panoramata hypermoderního megapole (divák neznalý Moskvy nedokáže rozpoznat, které budovy byly do obrazu dodány současný mnou digitální mnou technologiemi) i vizuálně ušlechtilé prostředí nesmrtelníků v mnohém připomenou stalinské představa ideálního města 30. roků 20. století (viz např. snímky Novaja Moskva Nová Moskva, r. Alexandr Medvedkin, 1938, Prorva Rozsedlina, r. Ivan Dychovičnyj, 1992). Ideální budoucnost se tak mísí s ideální minulostí. Tato vizuální ideologie se přehoupne i do kruté satira televizní podívaná, která vládne masám, v níž se satiricky neřešitelně řeš